בכיתה
1. בדיקת תרגילי השמה משיעורי הבית שניתנו בשיעור הקוד:
א. תרגיל2: ax + b = cx.
ב. תרגיל3: חברת "המחשבים המתחשבים".
2. חלוקת שלמים ב- #C לעומת חלוקת שלמים מתמטית רגילה.
3. שארית החלוקה בין שלמים באמצעות האופרטור %.
4. בקרת זרימת התוכנית באמצעות התניה. פקודת if פשוטה:
א. הפקודה if והתנאי הלוגי (גדול, גדול-שווה, קטן, קטן-שווה, שווה) שכותבים בסוגריים העגולים.
ב. במידה ובלוק הפקודות הרלוונטי לתנאי מכיל יותר משורה אחת, חובה לתחום אותו בסוגריים
מסולסלים { }.
טיפ: השנה, גם אם רק שורת פקודה אחת משויכת לתנאי, מומלץ לתחום אותה
בסוגריים מסולסלים כדי למנוע אי הבנות, מה שסביר שיקרה לכם רבות השנה בנושא זה.
כאשר תהיו מנוסים יותר, תוכלו לוותר על תחימת הבלוק בסוגריים מסולסלים.
ג. כאשר נרצה לבדוק האם שני משתנים מכילים את אותו הערך, נשתמש ב- '=='.
לדוגמה: ;(if(x==y.
חידושים:(עליכם להבין ולתרגל את הכתוב להלן על מנת להצליח בתרגול)
ד. כאשר נרצה לבדוק האם שני משתנים מכילים ערך שונה, נשתמש ב- '=!'.
לדוגמה: ;(if(x!=y.
ה. כאשר נרצה לעשות דבר מה במידה והתנאי מתקיים, ודבר מה אחר במידה והתנאי לא מתקיים,
נוסיף בסיום התנאי את הפקודה else. לדוגמה, אם הציון גבוה או שווה ל- 55, הדפס "over",
אחרת - הדפס "fail":
(if(grade >= 55
א. הפקודה if והתנאי הלוגי (גדול, גדול-שווה, קטן, קטן-שווה, שווה) שכותבים בסוגריים העגולים.
ב. במידה ובלוק הפקודות הרלוונטי לתנאי מכיל יותר משורה אחת, חובה לתחום אותו בסוגריים
מסולסלים { }.
טיפ: השנה, גם אם רק שורת פקודה אחת משויכת לתנאי, מומלץ לתחום אותה
בסוגריים מסולסלים כדי למנוע אי הבנות, מה שסביר שיקרה לכם רבות השנה בנושא זה.
כאשר תהיו מנוסים יותר, תוכלו לוותר על תחימת הבלוק בסוגריים מסולסלים.
ג. כאשר נרצה לבדוק האם שני משתנים מכילים את אותו הערך, נשתמש ב- '=='.
לדוגמה: ;(if(x==y.
חידושים:(עליכם להבין ולתרגל את הכתוב להלן על מנת להצליח בתרגול)
ד. כאשר נרצה לבדוק האם שני משתנים מכילים ערך שונה, נשתמש ב- '=!'.
לדוגמה: ;(if(x!=y.
ה. כאשר נרצה לעשות דבר מה במידה והתנאי מתקיים, ודבר מה אחר במידה והתנאי לא מתקיים,
נוסיף בסיום התנאי את הפקודה else. לדוגמה, אם הציון גבוה או שווה ל- 55, הדפס "over",
אחרת - הדפס "fail":
(if(grade >= 55
;("Console.WriteLine("over
else
;("Console.WriteLine("fail
או
(if(grade >= 55
;("Console.WriteLine("fail
או
(if(grade >= 55
}
;("Console.WriteLine("over
{
else
}
;("Console.WriteLine("fail
;("Console.WriteLine("fail
{
כאמור, מבחינת תקינות הקוד (וקבלת ניקוד מלא עליו במבדקים/בחנים/מבחנים) אין זה משנה
אם השתמשתם בסוגריים מסולסלים או לא, כיוון שבדוגמה ספציפית זו, הקוד המשויך ל- if
מכיל שורה אחת בלבד, וכך גם הקוד המשויך ל- else.
במידה והקוד המשויך לאחד מהם היה יותר משורה אחת, אז היינו חייבים סוגריים מסולסלים
מבחינת תקינות הקוד.
במידה והקוד המשויך ל- if וגם הקוד המשויך ל- else מכילים יותר משורת קוד אחת, היינו חייבים
להשתמש בסוגריים מסולסלים הן עבור בלוק הפקודות של ה- if והן עבור זה של ה- else.
חשוב! בכל קוד שאתם כותבים במחשב או מגישים במסגרת עבודה/מבדק/בוחן/מבחן, חובה לשמור
על הזחות ברורות ונכונות ככתוב בקוד הנ"ל (של סעיף ה').
אם השתמשתם בסוגריים מסולסלים או לא, כיוון שבדוגמה ספציפית זו, הקוד המשויך ל- if
מכיל שורה אחת בלבד, וכך גם הקוד המשויך ל- else.
במידה והקוד המשויך לאחד מהם היה יותר משורה אחת, אז היינו חייבים סוגריים מסולסלים
מבחינת תקינות הקוד.
במידה והקוד המשויך ל- if וגם הקוד המשויך ל- else מכילים יותר משורת קוד אחת, היינו חייבים
להשתמש בסוגריים מסולסלים הן עבור בלוק הפקודות של ה- if והן עבור זה של ה- else.
חשוב! בכל קוד שאתם כותבים במחשב או מגישים במסגרת עבודה/מבדק/בוחן/מבחן, חובה לשמור
על הזחות ברורות ונכונות ככתוב בקוד הנ"ל (של סעיף ה').
ו. דוגמאות ראשונות בנושא תנאי פשוט ראו כאן.
לבית
שימו לב: את התרגילים מומלץ להתחיל כבר עכשיו ולהשלימם בהדרגה
לאורך כל החופשה, למשל לשבת חצי שעה עד שעה כל יום.
מלכודת מפורסמת וידועה היא להשאיר התרגילים לרגע האחרון וזה לא כדאי כי:
א. יש הרבה תרגילים לחג בשביל להשאירם לביצוע ליום אחד בלבד כמו בהכנת ש.ב רגילה.
ב. המוח קולט, זוכר ועובד טוב הרבה יותר בלימוד הדרגתי של החומר לעומת לימוד מרוכז ברגע האחרון.
* פתרו את התרגילים הבאים לשיעור הראשון שלנו לאחר סוכות (יהיה מבדק ש.ב).
* את התרגילים עצמם ניתן לפתור במחברת או להדפיסם ולענות על הדף המודפס.
1. חלוקת שלמים ושארית - בסיסי
תרגיל בסיסי בנושא חלוקת שלמים ושארית החלוקה כאן.
תרגיל בסיסי בנושא חלוקת שלמים ושארית החלוקה כאן.
2. חלוקת שלמים ושארית, כולל פירוק והרכבת מספר
תרגילים 7-12 בנושא חלוקת שלמים ושארית, פירוק והרכבת מספר כאן.
תרגילים 7-12 בנושא חלוקת שלמים ושארית, פירוק והרכבת מספר כאן.
תיקונים קטנים:
* בשאלה 9: בנוסף למה שביקשו, הדפיסו את ערכי כל המשתנים בהם שמרתם ערכים.
* בשאלה 9: בנוסף למה שביקשו, הדפיסו את ערכי כל המשתנים בהם שמרתם ערכים.
* בשאלה10 דיוק ניסוח: "... התוכנית תדפיס מספר חדש תלת-ספרתי בו ספרת המאות זהה
זהה לספרת האחדות של המספר הנקלט, ושתי הספרות הנותרות בו..."
זהה לספרת האחדות של המספר הנקלט, ושתי הספרות הנותרות בו..."
* בשאלה 11 סעיף 2: בנוסף למה שביקשו, הדפיסו את ערך המשתנה sum2 ואת ערך המשתנה reversedNum.
תזכורת:
חילוץ ספרת האחדות
תזכורת:
חילוץ ספרת האחדות
כדי לחלץ את ספרת האחדות של מספר שלם, נבצע שארית 10.
ספרת האחדות של המספר 123 היא 3 ותחולץ למשתנה x כך: ;x=123%3
שינוי ערך של מספר שלם באמצעות קיצוץ ספרת האחדות שלו
ספרת האחדות של המספר 123 היא 3 ותחולץ למשתנה x כך: ;x=123%3
שינוי ערך של מספר שלם באמצעות קיצוץ ספרת האחדות שלו
קיצוץ ספרת האחדות של מספר, נבצע באמצעות חלוקתו (חלוקת שלמים) ב- 10.
לדוגמה, קיצוץ ספרת האחדות מהמספר 123 תגרום לתוצאה 12, נבצע כך: ;x=123/10
לדוגמה, קיצוץ ספרת האחדות מהמספר 123 תגרום לתוצאה 12, נבצע כך: ;x=123/10
3. הפקודה if
א. החומר בספר: קראו אודות 'הוראת תנאי' (פרק 6) עמ' 61-69.
ב. בצעו תרגיל1 (עמ' 68), תרגיל2 (עמ' 68), תרגיל 3 (עמ' 69), תרגיל4 (עמ' 70).
מדובר בתרגול טכני בו תוכלו לבדוק עצמכם באמצעות הקלדתו בפרויקט אותו תפתחו לצורך תרגול זה.
ג. בצעו תרגילים 5-10 בעמ' 70-71.
תלמיד שעדיין אין ברשותו את הספר, באחריותו להשיג צילום של העמודים הרלוונטיים.
ב. בצעו תרגיל1 (עמ' 68), תרגיל2 (עמ' 68), תרגיל 3 (עמ' 69), תרגיל4 (עמ' 70).
מדובר בתרגול טכני בו תוכלו לבדוק עצמכם באמצעות הקלדתו בפרויקט אותו תפתחו לצורך תרגול זה.
ג. בצעו תרגילים 5-10 בעמ' 70-71.
תלמיד שעדיין אין ברשותו את הספר, באחריותו להשיג צילום של העמודים הרלוונטיים.
4. פנייה למורה
תלמיד שיש לו בעיה כלשהי לגבי הכנת כל שיעורי הבית, שיכתוב לי באופן בהיר וברור למשוב
עד יום ג' הקרוב, ה- 16.10.23, ואצור עמו קשר.
תלמיד שיש לו בעיה כלשהי לגבי הכנת כל שיעורי הבית, שיכתוב לי באופן בהיר וברור למשוב
עד יום ג' הקרוב, ה- 16.10.23, ואצור עמו קשר.
בשיעור הבא
1. אופרטורים מיוחדים (קיצורי דרך בחישובי + - * /).
2. שלושה טיפים (שכחנו 2 טיפים בשיעור הקודם).
3. תנאי מקונן.