בכיתה
1. פתרון משותף של תרגילי הבית
מענה על כל שאלות התלמידים.
מענה על כל שאלות התלמידים.
2. העברת פרמטרים ByValue
כאשר מעבירים משתנה פרימיטיבי לפעולה, הפעולה מקבלת עותק של ערך המשתנה.
כל שינוי שהפעולה תעשה במשתנה, יבוא לידי ביטוי במשתנה שבפעולה בלבד, כיוון שלכל פעולה
יש את המשתנים שלה ואין לפעולה היכולת לגשת למשתנים של פעולה אחרת.
הממשק (החיבור) היחידי בין משתנה של פעולה א' (למשל Main) למשתנה של פעולה ב'
(למשל ChangeXY) הוא בעת זימון הפעולה והעברת הפרמטר/ים אליה, אך כאמור לא מועבר
המשתנה המקורי אלא עותק של ערכו, ולכן כי שינוי שהפעולה מבצעת הוא על העותק שהפעולה קיבלה
בלי כל קשר למשתנה המקורי הנמצא בפעולה (א') שמתוכה זומנה הפעולה (ב').
3. העברת פרמטרים ByRef
כאשר מעבירים לפעולה פרמטר מסוג עצם (אוביקט), מתבצעת העברה של כתובת העצם בזיכרון,
ולכן כל שינוי שהפעולה מבצעת הינו על העצם הנמצא בכתובת שהתקבלה, כלומר על העצם המקורי.
כל משתנה שאינו פרימיטיבי מוגדר כעצם (אוביקט). איך יודעים אם הצהרנו על משתנה פרימיטיבי
או על עצם? אם בעת היצירה השתמשנו במלת-המפתח new, סימן שיצרנו עצם.
מכאן, כאשר מעבירים לפעולה מערך, כל שינוי שהפעולה מבצעת במערך שהתקבל, הוא למעשה
שינוי של המערך המקורי.
3. טיפים
א. b\
כאשר רושמים בין גרשיים את הקוד המיוחד b\, הרי שמה שמתבצע זה מחיקה של תו בודד
מהפלט האחרון.
ב. t\
כאשר רושמים בין גרשיים את הקוד המיוחד t\, הרי שמה שמתבצע זה קפיצה ימינה של 8 תווים
מן התו הראשון שנכתב משמאל ל- t\.
ג. ()Beep
כאשר משתמשים בפעולה Beep הרי שיתבצע צפצוף סטנדרטי אחד. (()Console.Beep).
ד. 'MoveExpress'
מעבר למיקום אחר בקוד בו רשום מה שסומן על ידינו, לוחשים 'קירזון'.
כאשר מעבירים משתנה פרימיטיבי לפעולה, הפעולה מקבלת עותק של ערך המשתנה.
כל שינוי שהפעולה תעשה במשתנה, יבוא לידי ביטוי במשתנה שבפעולה בלבד, כיוון שלכל פעולה
יש את המשתנים שלה ואין לפעולה היכולת לגשת למשתנים של פעולה אחרת.
הממשק (החיבור) היחידי בין משתנה של פעולה א' (למשל Main) למשתנה של פעולה ב'
(למשל ChangeXY) הוא בעת זימון הפעולה והעברת הפרמטר/ים אליה, אך כאמור לא מועבר
המשתנה המקורי אלא עותק של ערכו, ולכן כי שינוי שהפעולה מבצעת הוא על העותק שהפעולה קיבלה
בלי כל קשר למשתנה המקורי הנמצא בפעולה (א') שמתוכה זומנה הפעולה (ב').
3. העברת פרמטרים ByRef
כאשר מעבירים לפעולה פרמטר מסוג עצם (אוביקט), מתבצעת העברה של כתובת העצם בזיכרון,
ולכן כל שינוי שהפעולה מבצעת הינו על העצם הנמצא בכתובת שהתקבלה, כלומר על העצם המקורי.
כל משתנה שאינו פרימיטיבי מוגדר כעצם (אוביקט). איך יודעים אם הצהרנו על משתנה פרימיטיבי
או על עצם? אם בעת היצירה השתמשנו במלת-המפתח new, סימן שיצרנו עצם.
מכאן, כאשר מעבירים לפעולה מערך, כל שינוי שהפעולה מבצעת במערך שהתקבל, הוא למעשה
שינוי של המערך המקורי.
3. טיפים
א. b\
כאשר רושמים בין גרשיים את הקוד המיוחד b\, הרי שמה שמתבצע זה מחיקה של תו בודד
מהפלט האחרון.
ב. t\
כאשר רושמים בין גרשיים את הקוד המיוחד t\, הרי שמה שמתבצע זה קפיצה ימינה של 8 תווים
מן התו הראשון שנכתב משמאל ל- t\.
ג. ()Beep
כאשר משתמשים בפעולה Beep הרי שיתבצע צפצוף סטנדרטי אחד. (()Console.Beep).
ד. 'MoveExpress'
מעבר למיקום אחר בקוד בו רשום מה שסומן על ידינו, לוחשים 'קירזון'.
לבית
*** למחר, יום ג', ה- 14.2.2023 ***
התכוננו למבדק ש.ב השבועי על התרגילים שניתנו להיום (ראו בפוסט הקודם).
בשיעורים הבאים
1. מערך מונים
* קליטת דירוגי המשתמש 1-5. הדפסת כמות ההצבעות עבור כל דירוג.
* קליטת מספר שלם מהמשתמש, הדפסה כמה פעמים מופיעה כל אחת מהספרות 0-9 במספר.
* הצבעת 1000 שופטים עבור כל אחד מ- 20 השירים בגמר האירוויזיון 2023. כל שופט מצביע עבור
שיר אחד בלבד, השיר האהוב עליו ביותר. הדפסת השיר הזוכה.
2. לולאה מקוננת
* הדפסת צורות.
* הדפסת שעון.
* כתיבת תוכנית לחישוב ממוצע 2 ציונים עבור 30 תלמידים (ללא שימוש בפעולות).
* כתיבת פעולה להדפסת כל המספרים הראשוניים בין 1-100 (ללא פעולת עזר).
* מיון לינארי (?).
* מיון בועות (?).
3. טווח החיים של משתנים
4. בונוס: טיפול בתצוגת פלט
* מחיקת תווים מסוף הפלט: הדפסת ערכי מערך בשורה אחת עם פסיק ביניהם ונקודה בסיום.
* נקודה עשרונית: הדפסת מספרים עם כמות ספרות רצויה לאחר הנקודה העשרונית
למשל: הדפסת 2 ספרות עשרוניות עבור כל אחד מהמספרים המודפסים:
-גם אם המספר שלם (למשל: 5.00)
-גם אם מספיק לייצגו באמצעות ספרה אחת בלבד לאחר הנקודה העשרונית (למשל: 5.50)
- גם אם כדי לייצג את המספר יש צורך ב- 3 או יותר ספרות עשרוניות. (למשל: אם המספר
המקורי הוא 5.123, יודפס 5.12, אם המספר המקורי הוא 5.125, יודפס 5.13.
* יישור: הדפסת מספרים מיושרת לימין או לשמאל.
* הזחה: הזחת הפלט ברמת הטאבים (במקום ברמת הרווחים).
* ביפ: השמעת צלילים.
* צבעים: צבע קידמה וצבע רקע.
* קליטת דירוגי המשתמש 1-5. הדפסת כמות ההצבעות עבור כל דירוג.
* קליטת מספר שלם מהמשתמש, הדפסה כמה פעמים מופיעה כל אחת מהספרות 0-9 במספר.
* הצבעת 1000 שופטים עבור כל אחד מ- 20 השירים בגמר האירוויזיון 2023. כל שופט מצביע עבור
שיר אחד בלבד, השיר האהוב עליו ביותר. הדפסת השיר הזוכה.
2. לולאה מקוננת
* הדפסת צורות.
* הדפסת שעון.
* כתיבת תוכנית לחישוב ממוצע 2 ציונים עבור 30 תלמידים (ללא שימוש בפעולות).
* כתיבת פעולה להדפסת כל המספרים הראשוניים בין 1-100 (ללא פעולת עזר).
* מיון לינארי (?).
* מיון בועות (?).
3. טווח החיים של משתנים
4. בונוס: טיפול בתצוגת פלט
* נקודה עשרונית: הדפסת מספרים עם כמות ספרות רצויה לאחר הנקודה העשרונית
למשל: הדפסת 2 ספרות עשרוניות עבור כל אחד מהמספרים המודפסים:
-גם אם המספר שלם (למשל: 5.00)
-גם אם מספיק לייצגו באמצעות ספרה אחת בלבד לאחר הנקודה העשרונית (למשל: 5.50)
- גם אם כדי לייצג את המספר יש צורך ב- 3 או יותר ספרות עשרוניות. (למשל: אם המספר
המקורי הוא 5.123, יודפס 5.12, אם המספר המקורי הוא 5.125, יודפס 5.13.
* יישור: הדפסת מספרים מיושרת לימין או לשמאל.
* צבעים: צבע קידמה וצבע רקע.
5. אלגוריתמיקה - 'השלבים בפתרון בעיה'
מדוע כדאי ליישמם כבר בשלב הזה
השלבים:
א. הבנת הבעיה.
ב. הצבת ערכים לווידוא הבנת הבעיה.
ג. זיהוי ואפיון הנתונים: קלט / חישוב / פלט.
ד. ציור תרשים זרימה.
ה. פירוט אסטרטגיית הפתרון בעברית, אותה מתרגמים לקוד התכנותי.
א. הבנת הבעיה.
ב. הצבת ערכים לווידוא הבנת הבעיה.
ג. זיהוי ואפיון הנתונים: קלט / חישוב / פלט.
ד. ציור תרשים זרימה.
ה. פירוט אסטרטגיית הפתרון בעברית, אותה מתרגמים לקוד התכנותי.