בכיתה
1. שאלות לדוגמה לקראת המבחן כאן, כאן וכאן
הערות: א. השאלות במבחן יכולות להיות דומות או שונות מחלק מהשאלות הנ"ל.
ב. בכל מבחן, וגם במבחן זה, יתכן ושאלה שתופיע בו תהיה שאלה שניתנה בעבר כשיעורי בית.
ג. כל הפעולות שלמדנו לכתוב הן פעולות סטטיות. המשמעות של המלה סטטי תילמד בהמשך.
ד. בכל שאלה בה הינכם מתבקשים לכתוב פעולה, אין לכתוב קוד בעבור ה- Main, אלא אם
התבקשתם לעשות זאת באופן מפורש.
ה. במבחן יורדו נקודות בגין קוד מיותר.
למשל: * כתיבת ה- Main כאשר הבקשה הייתה לכתוב פעולה בלבד.
* בפעולה שמטרתה אחת: להחזיר את הערך המקסימלי מבין ערכי מערך שהתקבל
כפרמטר, ואתם בטעות כתבתם בפעולה ;(Console.WriteLine(max במקום לכתוב
;return max (או בנוסף לכתיבת ;return max).
הערות: א. השאלות במבחן יכולות להיות דומות או שונות מחלק מהשאלות הנ"ל.
ב. בכל מבחן, וגם במבחן זה, יתכן ושאלה שתופיע בו תהיה שאלה שניתנה בעבר כשיעורי בית.
ג. כל הפעולות שלמדנו לכתוב הן פעולות סטטיות. המשמעות של המלה סטטי תילמד בהמשך.
ד. בכל שאלה בה הינכם מתבקשים לכתוב פעולה, אין לכתוב קוד בעבור ה- Main, אלא אם
התבקשתם לעשות זאת באופן מפורש.
ה. במבחן יורדו נקודות בגין קוד מיותר.
למשל: * כתיבת ה- Main כאשר הבקשה הייתה לכתוב פעולה בלבד.
* בפעולה שמטרתה אחת: להחזיר את הערך המקסימלי מבין ערכי מערך שהתקבל
כפרמטר, ואתם בטעות כתבתם בפעולה ;(Console.WriteLine(max במקום לכתוב
;return max (או בנוסף לכתיבת ;return max).
2. מערך מונים
בעבר למדנו על משתנה שמטרתו לשמור ספירה (מנייה) של כמות אירועים שהתרחשו.
למשל, המשתנה count למניית כמות הציונים השווים או גבוהים מ- 55.
מכיוון שהשימוש במונה הוא לצורך ספירה, מונה הוא משתנה מטיפוס שלם.
לעיתים יש למנות במקביל אירועים שונים, כמו כמה פעמים מופיע כל ספרה במספר מסוים.
העבודה עם מערך מונים היא תבנית שימושית לפתרון בעיות אלגוריתמיות.
א. כתבו פעולה PrintNumDigitsSplit המקבלת כפרמטר מספר שלם כלשהו.
הערה: מספר שלם יכול להכיל ספרה אחת או יותר ויכול להיות חיובי או שלילי.
הפעולה תדפיס כמה מופעים במספר היו לכל אחת מהספרות 0-9.
לדוגמה: אם התקבל כפרמטר המספר 5253, יודפס:
בעבר למדנו על משתנה שמטרתו לשמור ספירה (מנייה) של כמות אירועים שהתרחשו.
למשל, המשתנה count למניית כמות הציונים השווים או גבוהים מ- 55.
מכיוון שהשימוש במונה הוא לצורך ספירה, מונה הוא משתנה מטיפוס שלם.
לעיתים יש למנות במקביל אירועים שונים, כמו כמה פעמים מופיע כל ספרה במספר מסוים.
העבודה עם מערך מונים היא תבנית שימושית לפתרון בעיות אלגוריתמיות.
א. כתבו פעולה PrintNumDigitsSplit המקבלת כפרמטר מספר שלם כלשהו.
הערה: מספר שלם יכול להכיל ספרה אחת או יותר ויכול להיות חיובי או שלילי.
הפעולה תדפיס כמה מופעים במספר היו לכל אחת מהספרות 0-9.
לדוגמה: אם התקבל כפרמטר המספר 5253, יודפס:
1 <-- 2
1 <-- 3
2 <-- 5
ב. כתבו פעולה ESCVotes המקבלת כפרמטרים שני שלמים: כמות שירים בתחרות וכמות שופטים.
הפעולה תקלוט בעבור כל שופט את מספר השיר האהוב עליו, לכל שופט זכות הצבעה עבור שיר
אחד בלבד, הצבעתו של כל שופט שווה נקודה אחת.
הדפיסו את תוצאות ההצבעה, כולל מספרי שירים שלא קיבלו ניקוד.
לדוגמה, אם בתחרות התחרו 5 שירים והיו 10 שופטים, ייתכן הפלט הבא:
song1 - 4 points
song2 - 0 points
1 <-- 3
2 <-- 5
ב. כתבו פעולה ESCVotes המקבלת כפרמטרים שני שלמים: כמות שירים בתחרות וכמות שופטים.
הפעולה תקלוט בעבור כל שופט את מספר השיר האהוב עליו, לכל שופט זכות הצבעה עבור שיר
אחד בלבד, הצבעתו של כל שופט שווה נקודה אחת.
הדפיסו את תוצאות ההצבעה, כולל מספרי שירים שלא קיבלו ניקוד.
לדוגמה, אם בתחרות התחרו 5 שירים והיו 10 שופטים, ייתכן הפלט הבא:
song1 - 4 points
song2 - 0 points
song3 - 3 points
song4 - 2 points
song5 - 1 points
ג. כתבו פעולה PrintRangeNumsDigitsSplit המקבלת כפרמטר מספר שלם חיובי.
הפעולה המדפיסה את כמות המופעים של כל אחת מהספרות 0-9 של המספרים 0 עד הפרמטר.
דוגמה1: אם נקלט כפרמטר הערך 2, יודפס:
1 <-- 1
1 <-- 2
דוגמה2: אם נקלט כפרמטר הערך 5, יודפס:
1 <-- 1
1 <-- 2
1 <-- 3
1 <-- 4
1 <-- 5
דוגמה3: אם נקלט כפרמטר הערך 12, יודפס:
1 <-- 0
5 <-- 1
2 <-- 2
1 <-- 3
1 <-- 4
1 <-- 5
1 <-- 6
1 <-- 7
1 <-- 8
1 <-- 9
3. טיפים
א.
song4 - 2 points
song5 - 1 points
ג. כתבו פעולה PrintRangeNumsDigitsSplit המקבלת כפרמטר מספר שלם חיובי.
הפעולה המדפיסה את כמות המופעים של כל אחת מהספרות 0-9 של המספרים 0 עד הפרמטר.
דוגמה1: אם נקלט כפרמטר הערך 2, יודפס:
1 <-- 1
1 <-- 2
דוגמה2: אם נקלט כפרמטר הערך 5, יודפס:
1 <-- 1
1 <-- 2
1 <-- 3
1 <-- 4
1 <-- 5
דוגמה3: אם נקלט כפרמטר הערך 12, יודפס:
1 <-- 0
5 <-- 1
2 <-- 2
1 <-- 3
1 <-- 4
1 <-- 5
1 <-- 6
1 <-- 7
1 <-- 8
1 <-- 9
3. טיפים
א.
לבית
*** למחר, יום ג', ה- 14.2.2023 ***
1. כתבו בבית את שתי הפעולות: PrintNumDigitsSplit ו- PrintRangeNumsDigitsSplit.
ראו פעולות אלה כאן למעלה.
ראו פעולות אלה כאן למעלה.
בשיעורים הבאים
1. מערך מונים
* קליטת דירוגי המשתמש 1-5. הדפסת כמות ההצבעות עבור כל דירוג.
* קליטת מספר שלם מהמשתמש, הדפסה כמה פעמים מופיעה כל אחת מהספרות 0-9 במספר.
* הצבעת 1000 שופטים עבור כל אחד מ- 20 השירים בגמר האירוויזיון 2023. כל שופט מצביע עבור
שיר אחד בלבד, השיר האהוב עליו ביותר. הדפסת השיר הזוכה.
2. לולאה מקוננת
* הדפסת צורות.
* הדפסת שעון.
* כתיבת תוכנית לחישוב ממוצע 2 ציונים עבור 30 תלמידים (ללא שימוש בפעולות).
* כתיבת פעולה להדפסת כל המספרים הראשוניים בין 1-100 (ללא פעולת עזר).
* מיון לינארי (?).
* מיון בועות (?).
3. טווח החיים של משתנים
4. בונוס: טיפול בתצוגת פלט
* מחיקת תווים מסוף הפלט: הדפסת ערכי מערך בשורה אחת עם פסיק ביניהם ונקודה בסיום.
* נקודה עשרונית: הדפסת מספרים עם כמות ספרות רצויה לאחר הנקודה העשרונית
למשל: הדפסת 2 ספרות עשרוניות עבור כל אחד מהמספרים המודפסים:
-גם אם המספר שלם (למשל: 5.00)
-גם אם מספיק לייצגו באמצעות ספרה אחת בלבד לאחר הנקודה העשרונית (למשל: 5.50)
- גם אם כדי לייצג את המספר יש צורך ב- 3 או יותר ספרות עשרוניות. (למשל: אם המספר
המקורי הוא 5.123, יודפס 5.12, אם המספר המקורי הוא 5.125, יודפס 5.13.
* יישור: הדפסת מספרים מיושרת לימין או לשמאל.
* הזחה: הזחת הפלט ברמת הטאבים (במקום ברמת הרווחים).
* ביפ: השמעת צלילים.
* צבעים: צבע קידמה וצבע רקע.
* קליטת דירוגי המשתמש 1-5. הדפסת כמות ההצבעות עבור כל דירוג.
* קליטת מספר שלם מהמשתמש, הדפסה כמה פעמים מופיעה כל אחת מהספרות 0-9 במספר.
* הצבעת 1000 שופטים עבור כל אחד מ- 20 השירים בגמר האירוויזיון 2023. כל שופט מצביע עבור
שיר אחד בלבד, השיר האהוב עליו ביותר. הדפסת השיר הזוכה.
2. לולאה מקוננת
* הדפסת צורות.
* הדפסת שעון.
* כתיבת תוכנית לחישוב ממוצע 2 ציונים עבור 30 תלמידים (ללא שימוש בפעולות).
* כתיבת פעולה להדפסת כל המספרים הראשוניים בין 1-100 (ללא פעולת עזר).
* מיון לינארי (?).
* מיון בועות (?).
3. טווח החיים של משתנים
4. בונוס: טיפול בתצוגת פלט
* נקודה עשרונית: הדפסת מספרים עם כמות ספרות רצויה לאחר הנקודה העשרונית
למשל: הדפסת 2 ספרות עשרוניות עבור כל אחד מהמספרים המודפסים:
-גם אם המספר שלם (למשל: 5.00)
-גם אם מספיק לייצגו באמצעות ספרה אחת בלבד לאחר הנקודה העשרונית (למשל: 5.50)
- גם אם כדי לייצג את המספר יש צורך ב- 3 או יותר ספרות עשרוניות. (למשל: אם המספר
המקורי הוא 5.123, יודפס 5.12, אם המספר המקורי הוא 5.125, יודפס 5.13.
* יישור: הדפסת מספרים מיושרת לימין או לשמאל.
* צבעים: צבע קידמה וצבע רקע.
5. אלגוריתמיקה - 'השלבים בפתרון בעיה'
מדוע כדאי ליישמם כבר בשלב הזה
השלבים:
א. הבנת הבעיה.
ב. הצבת ערכים לווידוא הבנת הבעיה.
ג. זיהוי ואפיון הנתונים: קלט / חישוב / פלט.
ד. ציור תרשים זרימה.
ה. פירוט אסטרטגיית הפתרון בעברית, אותה מתרגמים לקוד התכנותי.
א. הבנת הבעיה.
ב. הצבת ערכים לווידוא הבנת הבעיה.
ג. זיהוי ואפיון הנתונים: קלט / חישוב / פלט.
ד. ציור תרשים זרימה.
ה. פירוט אסטרטגיית הפתרון בעברית, אותה מתרגמים לקוד התכנותי.