בוקר טוב תלמידי י' בי"ס אג'יאל
מקווה ששלומכם בטוב, רגועים, שמחים, עוזרים בבית ונשמעים להוראות משרד הבריאות למען בריאותכם,
בריאות היקרים לכם ובריאות הסובבים בשכונה.
א. ימים כאלה הם הזדמנות מעולה להשלים חומר, להתעמק בתרגול, לרשום בצורה מסודרת כל שאלה ואף
לצבור כוחות. זאת הסיבה שכמות שיעורי הבית להגישה תהיה מאד מתונה (לא יותר מתרגיל אחד ליום).
הרגישו חופשיים לשלוח אליי שאלותיכם למייל, כל יום אענה שם על שאלות.
ב. זכרו, גם בימים אלה, לתרגיל לאורך ציר הזמן. לדוגמה, עדיף תלמיד שמתרגל חצי שעה כל יום, מתלמיד שמתרגל
5 שעות ברציפות בסוף השבוע. כמובן, ככל שתלמיד יבחר לתרגל יותר, כך הוא יצליח יותר בטווח הקצר והארוך.
מדוע? כיוון שהחומר בנוי בשיטת "המדרגות". כל מדרגת חומר, מבוססת על הקודמת לה. אין דבר שנלמד ולא נצטרך
להשתמש בו במשך לימודי המגמה ובבגרות. המוח זוכר דברים הניתנים לו במנות קטנות ובהתמדה, לאורך זמן.
הנחיות כלליות לתרגול "קורונה"
1. בכל יום ד', עד השעה 9 בבוקר, אעלה לבלוג תרגול.
2. את התרגילים יש להכין ב- Visual-Studio ולוודא שהם רצים ותקינים.
3. איך לבדוק שהתרגיל נכון
בדיקת תקינות תרגיל היא באמצעות הזנת "נתוני-קצה" מייצגים.
למשל, אם המשתמש התבקש להקליד ציון, יש להקליד ציונים בטווח 40-100 ולראות
שהכל עובד בהתאם לדרישות התרגיל, ובמקביל, להקליד גם ציונים "אסורים" בטווח 0-40
ואף נמוכים מ- 0 וגבוהים מ- 100 ולראות שהתרגיל מתבצע נכון.
במקרים בהם מבקשים מכם בתרגיל להימנע מבדיקות תקינות, הניחו שהמשתמש יקליד
נתונים תקינים בהתאם למה שהתרגיל מצפה לקבל.
דוגמה נוספת, כאשר פעולה מסוימת קולטת שני שלמים ומחזירה את תוצאת הראשון חלקי השני,
יש לבדוק בתרגיל שהמספר השני אינו אפס, שכן אסור לחלק ב- 0.
חוץ מזה, עליכם לבדוק שתוצאת החלוקה נכונה עבור הקלדת מספרים שלמים וממשיים.
אם בתרגיל ביקשו תוצאת חלוקה מדויקת (גם אם הוקלדו שני שלמים), ודאו שאתם קולטים
כל המספרים למשתנה מטיפוס double או מבצעים המרה (double) בעת ביצוע חישוב החלוקה.
4. אופן הגשת התרגילים למורה
א. צרו קובץ וורד ששמו כולל את התאריך בו ניתנו התרגילים, למשל: 20200318HomeDrills.
ב. העתיקו את בלוק ה- Main של כל תרגיל לוורד. מעל שורת ה- Main בוורד, רשמו בגדול את מספר התרגיל.
במידה והתבקשתם לכתוב פעולה מחוץ ל- Main, יש להעתיק גם אותה בהמשך לבלוק ה- Main.
רדו 3 שורות לפחות בקובץ הוורד, והמשיכו באותו האופן עם יתר התרגילים שקיבלתם.
כאשר אתם שולחים לי את שיעורי הבית, הם יישלחו בקובץ וורד אחד הכולל את כל פתרונות התרגילים.
ג. יש להגיש את התרגילים למייל: kirzonteacher@gmail.com.
חובה לרשום בגוף המייל שם+משפחה+כיתה + התאריך של הפוסט בו ניתנו התרגילים.
(מי שיבחר, לא חובה, יוכל לשלוח אליי גם את פתרונותיו לתרגילי הרשות).
ד. הסיבה להגשה בדרך זו היא שכך תמנעו מהודעות אזהרה על וירוסים (של המחשב) ובנוסף, הקבצים יהיו קלים
יותר ונוחים לבדיקה.
ה. את התרגילים המוכנים שלכם יש לשלוח עד יום ג' העוקב בלילה (יש לכם 7 ימים).
תלמיד שישלח תרגיליו עד מוצאי שבת, יקבל ממני חוות דעת על התרגילים + הכוונה לאיפה צריך לתקן.
5. תרגילי בית להגשה
א. drill01-MaxAndNum
קלטו שנו מספרים ל(משתנים) max ו- num.
הציגו (הדפיסו) את כל המספרים השלמים עד max (כולל) המתחלקים ב- num.
לא מובטח ש- max עצמו מתחלק ב- num.
ב. drill02-SumAndAVG
בקשו מהמשתמש להקיש (להקליד) סדרה של מספרים חיוביים שלמים, כאשר בסוף הסדרה יופיע 99.
התוכנית תחשב ותדפיס את סכום המספרים לא כולל ה- 99.
התוכנית תחשב ותדפיס את הממוצע המדויק של המספרים (שימו לב: יתכן והנתון הראשון הוא 99).
ג. drill03-IsPolyndrome
כתבו תוכני הקולטת מספר שלם ומציגה האם הוא פולינדרום.
פולינדרום הוא מספר סימטרי, כלומר ערכו זהה גם כשרושמים את ספרותיו בסדר הפוך.
למשל: המספרים 4774, 12321.
הערה: אין לחשב את ערך המספר בסדר ספרות הפוך. יש לפתור באמצעות שימוש בלולאה.
ד. drill04-CountDig
קלטו 2 מספרים שלמים: מספר num ומספר חד-ספרתי dig.
הדפיסו כמה פעמים הספרה dig מופיעה ב- num.
ה. drill05-Mul
קלטו שני שלמים לא-שליליים.
1) הציגו את מכפלתם ללא שימוש באופרטור הכפל (' * ').
2) הציגו את הראשון בחזקת השני ללא שימוש במחלקת Math.
ו. רשות: drill06-Fibo
סדרת פיבונצ'י מוגדרת באופן הבא:
האיבר הראשון שווה ל- 1. האיבר השני שווה גם הוא ל- 1.
כל איבר נוסף שווה לסכום שני האיברים שלפניו.
כלומר, הסדרה מתחילה כך:
מקווה ששלומכם בטוב, רגועים, שמחים, עוזרים בבית ונשמעים להוראות משרד הבריאות למען בריאותכם,
בריאות היקרים לכם ובריאות הסובבים בשכונה.
א. ימים כאלה הם הזדמנות מעולה להשלים חומר, להתעמק בתרגול, לרשום בצורה מסודרת כל שאלה ואף
לצבור כוחות. זאת הסיבה שכמות שיעורי הבית להגישה תהיה מאד מתונה (לא יותר מתרגיל אחד ליום).
הרגישו חופשיים לשלוח אליי שאלותיכם למייל, כל יום אענה שם על שאלות.
ב. זכרו, גם בימים אלה, לתרגיל לאורך ציר הזמן. לדוגמה, עדיף תלמיד שמתרגל חצי שעה כל יום, מתלמיד שמתרגל
5 שעות ברציפות בסוף השבוע. כמובן, ככל שתלמיד יבחר לתרגל יותר, כך הוא יצליח יותר בטווח הקצר והארוך.
מדוע? כיוון שהחומר בנוי בשיטת "המדרגות". כל מדרגת חומר, מבוססת על הקודמת לה. אין דבר שנלמד ולא נצטרך
להשתמש בו במשך לימודי המגמה ובבגרות. המוח זוכר דברים הניתנים לו במנות קטנות ובהתמדה, לאורך זמן.
הנחיות כלליות לתרגול "קורונה"
1. בכל יום ד', עד השעה 9 בבוקר, אעלה לבלוג תרגול.
2. את התרגילים יש להכין ב- Visual-Studio ולוודא שהם רצים ותקינים.
3. איך לבדוק שהתרגיל נכון
בדיקת תקינות תרגיל היא באמצעות הזנת "נתוני-קצה" מייצגים.
למשל, אם המשתמש התבקש להקליד ציון, יש להקליד ציונים בטווח 40-100 ולראות
שהכל עובד בהתאם לדרישות התרגיל, ובמקביל, להקליד גם ציונים "אסורים" בטווח 0-40
ואף נמוכים מ- 0 וגבוהים מ- 100 ולראות שהתרגיל מתבצע נכון.
במקרים בהם מבקשים מכם בתרגיל להימנע מבדיקות תקינות, הניחו שהמשתמש יקליד
נתונים תקינים בהתאם למה שהתרגיל מצפה לקבל.
דוגמה נוספת, כאשר פעולה מסוימת קולטת שני שלמים ומחזירה את תוצאת הראשון חלקי השני,
יש לבדוק בתרגיל שהמספר השני אינו אפס, שכן אסור לחלק ב- 0.
חוץ מזה, עליכם לבדוק שתוצאת החלוקה נכונה עבור הקלדת מספרים שלמים וממשיים.
אם בתרגיל ביקשו תוצאת חלוקה מדויקת (גם אם הוקלדו שני שלמים), ודאו שאתם קולטים
כל המספרים למשתנה מטיפוס double או מבצעים המרה (double) בעת ביצוע חישוב החלוקה.
4. אופן הגשת התרגילים למורה
א. צרו קובץ וורד ששמו כולל את התאריך בו ניתנו התרגילים, למשל: 20200318HomeDrills.
ב. העתיקו את בלוק ה- Main של כל תרגיל לוורד. מעל שורת ה- Main בוורד, רשמו בגדול את מספר התרגיל.
במידה והתבקשתם לכתוב פעולה מחוץ ל- Main, יש להעתיק גם אותה בהמשך לבלוק ה- Main.
רדו 3 שורות לפחות בקובץ הוורד, והמשיכו באותו האופן עם יתר התרגילים שקיבלתם.
כאשר אתם שולחים לי את שיעורי הבית, הם יישלחו בקובץ וורד אחד הכולל את כל פתרונות התרגילים.
ג. יש להגיש את התרגילים למייל: kirzonteacher@gmail.com.
חובה לרשום בגוף המייל שם+משפחה+כיתה + התאריך של הפוסט בו ניתנו התרגילים.
(מי שיבחר, לא חובה, יוכל לשלוח אליי גם את פתרונותיו לתרגילי הרשות).
ד. הסיבה להגשה בדרך זו היא שכך תמנעו מהודעות אזהרה על וירוסים (של המחשב) ובנוסף, הקבצים יהיו קלים
יותר ונוחים לבדיקה.
ה. את התרגילים המוכנים שלכם יש לשלוח עד יום ג' העוקב בלילה (יש לכם 7 ימים).
תלמיד שישלח תרגיליו עד מוצאי שבת, יקבל ממני חוות דעת על התרגילים + הכוונה לאיפה צריך לתקן.
5. תרגילי בית להגשה
א. drill01-MaxAndNum
קלטו שנו מספרים ל(משתנים) max ו- num.
הציגו (הדפיסו) את כל המספרים השלמים עד max (כולל) המתחלקים ב- num.
לא מובטח ש- max עצמו מתחלק ב- num.
ב. drill02-SumAndAVG
בקשו מהמשתמש להקיש (להקליד) סדרה של מספרים חיוביים שלמים, כאשר בסוף הסדרה יופיע 99.
התוכנית תחשב ותדפיס את סכום המספרים לא כולל ה- 99.
התוכנית תחשב ותדפיס את הממוצע המדויק של המספרים (שימו לב: יתכן והנתון הראשון הוא 99).
ג. drill03-IsPolyndrome
כתבו תוכני הקולטת מספר שלם ומציגה האם הוא פולינדרום.
פולינדרום הוא מספר סימטרי, כלומר ערכו זהה גם כשרושמים את ספרותיו בסדר הפוך.
למשל: המספרים 4774, 12321.
הערה: אין לחשב את ערך המספר בסדר ספרות הפוך. יש לפתור באמצעות שימוש בלולאה.
ד. drill04-CountDig
קלטו 2 מספרים שלמים: מספר num ומספר חד-ספרתי dig.
הדפיסו כמה פעמים הספרה dig מופיעה ב- num.
ה. drill05-Mul
קלטו שני שלמים לא-שליליים.
1) הציגו את מכפלתם ללא שימוש באופרטור הכפל (' * ').
2) הציגו את הראשון בחזקת השני ללא שימוש במחלקת Math.
ו. רשות: drill06-Fibo
סדרת פיבונצ'י מוגדרת באופן הבא:
האיבר הראשון שווה ל- 1. האיבר השני שווה גם הוא ל- 1.
כל איבר נוסף שווה לסכום שני האיברים שלפניו.
כלומר, הסדרה מתחילה כך:
--> 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13 21, 34, 55 89...
1) קלטו מספר למשתנה בשם index והציגו את האיבר ה- index בסדרה. (מובטח כי index > 2).
לדוגמה, אם נקלט ל- index המספר 6, יוצג 8.
(יש להתייחס לאיברים בסדר בספירה אנושית, כלומר מ- 1).
2) קלטו מספר למשתנה בשם val. הציגו את סידרת פיבונצ'י עד האיבר הראשון הגדול מ- val.
לדוגמה, אם נקלט הערך 9 ל- val, יוצג המספר 34.
ז. רשות: drill07-BiggestDivider
קלטו שני שלמים והציגו את המחלק המשותף הגדול ביותר.
למשל: המחלק הגדול ביותר של 60 ושל 72 הוא: 12.
המחלק הגדול ביותר של 64 ושל 81 הוא: 1.
ח. רשות: drill08-DismentlingANumber
קלטו מספר והציגו את פירוקו לגורמים ראשוניים.
למשל: 60 מתפרק ל- 5 * 3 * 2 * 2 * 1. ולכן כך ייראה הפלט.
59 מתפרק ל- 59 * 1. ולכן כך ייראה הפלט. (59 עצמו הוא ראשוני).
6. קבלו תרגול נוסף (רשות) - 10 תרגילים
בעקבות ביקוש לתרגול נוסף
להלן תרגול רשות נוסף שהועלה ב- 21.3.2020 ב- 9:00 בבוקר.
הערה: רמת התרגילים אינה אחידה. במידה ואינכם מצליחים לעשות תרגיל מסוים לאחר חצי שעה,
תוכלו לעבור לתרגיל הבא. השאירו התרגילים הקשים יותר לסוף, ושוב הקצו חצי-שעה עד שעה לכל
תרגיל וחוזר חלילה.
א. רשות: drill09-SumDigits
כתבו קטע קוד הקולט מספרים עד שייקלט ערך שלילי. עבור כל שלם חיובי יש להציג את סכום
ספרותיו. השתמשו בפעולת עזר המקבלת מספר שלם ומחזירה את סכום ספרותיו.
ב. רשות: drill10-AscDigits
כתבו פעולה המקבלת מספר שלם ומדפיסה את ספרותיו ממוינות בסדר עולה.
למשל: קלט - 5001, פלט - 0015.
קלט - 48444, פלט - 44448
ג. רשות: drill11-Primes
כתבו קטע קוד הקולט מספרים עד שייקלט מפר ראשוני. הציגו את כמות המספרים השלמים
הלא-ראשוניים שנקלטו.
ד. רשות: drill12-IsFibo
כתבו קטע קו הקולט מספרים עד שייקלט 0.
עבור כל מספר הציגו האם הוא איבר בסדרת פיבונצ'י:
ב ה צ ל ח ה.
ז. רשות: drill07-BiggestDivider
קלטו שני שלמים והציגו את המחלק המשותף הגדול ביותר.
למשל: המחלק הגדול ביותר של 60 ושל 72 הוא: 12.
המחלק הגדול ביותר של 64 ושל 81 הוא: 1.
ח. רשות: drill08-DismentlingANumber
קלטו מספר והציגו את פירוקו לגורמים ראשוניים.
למשל: 60 מתפרק ל- 5 * 3 * 2 * 2 * 1. ולכן כך ייראה הפלט.
59 מתפרק ל- 59 * 1. ולכן כך ייראה הפלט. (59 עצמו הוא ראשוני).
6. קבלו תרגול נוסף (רשות) - 10 תרגילים
בעקבות ביקוש לתרגול נוסף
להלן תרגול רשות נוסף שהועלה ב- 21.3.2020 ב- 9:00 בבוקר.
הערה: רמת התרגילים אינה אחידה. במידה ואינכם מצליחים לעשות תרגיל מסוים לאחר חצי שעה,
תוכלו לעבור לתרגיל הבא. השאירו התרגילים הקשים יותר לסוף, ושוב הקצו חצי-שעה עד שעה לכל
תרגיל וחוזר חלילה.
א. רשות: drill09-SumDigits
כתבו קטע קוד הקולט מספרים עד שייקלט ערך שלילי. עבור כל שלם חיובי יש להציג את סכום
ספרותיו. השתמשו בפעולת עזר המקבלת מספר שלם ומחזירה את סכום ספרותיו.
ב. רשות: drill10-AscDigits
כתבו פעולה המקבלת מספר שלם ומדפיסה את ספרותיו ממוינות בסדר עולה.
למשל: קלט - 5001, פלט - 0015.
קלט - 48444, פלט - 44448
ג. רשות: drill11-Primes
כתבו קטע קוד הקולט מספרים עד שייקלט מפר ראשוני. הציגו את כמות המספרים השלמים
הלא-ראשוניים שנקלטו.
ד. רשות: drill12-IsFibo
כתבו קטע קו הקולט מספרים עד שייקלט 0.
עבור כל מספר הציגו האם הוא איבר בסדרת פיבונצ'י:
--> 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21...
לדוגמא, עברו הקלט הבא:
--> 5, 6, 9, 11, 20, 21, 25, 0.
תוצג המלה "Yes" פעמיים.
ה. רשות: drill13-SumAllEvens
כתבו קטע קוד הקולט 20 מספרים. הציגו את סכומם של כל המספרים הזוגיים.
ו. רשות: drill14-SumAllEvenInxexes
כתבו קטע קוד הקולט 20 מספרים. הציגו את סכום כל המספרים שמספרם הסידורי
(האינדקס שלהם) הוא זוגי. האינדקס של המספר הראשון הוא 0, ולכן אינדקס זה הוא זוגי.
לדוגמה, עבור הקלט המקוצר הבא:
והדפיסו את מספרם הסידורי של אלה השווים ל- a. אינדקס המספר הראשון הוא 0.
ח. רשות: drill16-SuperBiggest
כתבו קטע קוד הקולט מספר שלם n ועוד n מספרים.
1) הציגו את הערך הגדול ביותר מבין המספרים.
2) הציגו את המספר הסידורי של המופע הראשון של אותו ערך.
3) הציגו את מספר המופעים הנוספים של אותו הערך.
לדוגמה: אם נקלט ל- n המספר 10 ואז המספרים הבאים:
כתבו קטע קוד הקולט 20 מספרים. הציגו את סכומם של כל המספרים הזוגיים.
ו. רשות: drill14-SumAllEvenInxexes
כתבו קטע קוד הקולט 20 מספרים. הציגו את סכום כל המספרים שמספרם הסידורי
(האינדקס שלהם) הוא זוגי. האינדקס של המספר הראשון הוא 0, ולכן אינדקס זה הוא זוגי.
לדוגמה, עבור הקלט המקוצר הבא:
nums --> 3, 7, 9, 131, 130, 8.
idx --> 0, 1, 2, 3, 4, 5.
יודפס 142, כיוון ש:
3 + 9 + 130 = 142.
ז. רשות: drill15-IndexesOfa
כתבו קטע קוד הקולט מספר שלם למשתנה a. לאחר מכן קלטו 20 מספרים שלמיםוהדפיסו את מספרם הסידורי של אלה השווים ל- a. אינדקס המספר הראשון הוא 0.
ח. רשות: drill16-SuperBiggest
כתבו קטע קוד הקולט מספר שלם n ועוד n מספרים.
1) הציגו את הערך הגדול ביותר מבין המספרים.
2) הציגו את המספר הסידורי של המופע הראשון של אותו ערך.
3) הציגו את מספר המופעים הנוספים של אותו הערך.
לדוגמה: אם נקלט ל- n המספר 10 ואז המספרים הבאים:
--> 4, 8, 7, 3, 8, 5, 8, 1, 2, 8.
1) 8 (ערכו של המספר המקסימלי).
2) 1 (המספר הסידורי / האינדקס של המופע הראשון של הערך המקסימלי).
3) 3 (מספר המופעים הנוספים של הערך הגבוה ביותר).
ט. רשות: drill17-IsSorted
כתבו קטע קוד הקולט 10 מספרים שלמים ובודק אם הם ממוינים בסדר עולה (כלומר,
אם כל נתון הוא גדול או שווה לקודמו). אם כן, יודפס "Sorted", אחרת - "Not-Sorted".
י. רשות: drill18-SuperDiv
כתבו קטע קוד המדפיס את כל המספרים הדו-ספרתיים המתחלקים לספרת האחדות שלהם וגם
לספר העשרות שלהם וגם לסכום הספרות שלהם.
דוגמה למספר העומד ב- 3 הדרישות: 12:
12 % 1 = 0.
12 % 2 = 0.
12 % (1 + 2) = 0.
7. תרגול נוסף (רשות)
אם תלמידים יבקשו, אעלה עוד תרגילי רשות.