בכיתה
1. חזרה וש.ב: ומענה על שאלות לגבי ש.ב.
2. אופרטורים כקיצורי דרך
ראו הקוד הבא לדוגמא:
א. מטרתה לאפשר למתכנת לעקוב אחר הקורה בתכנית, שורה אחר שורה, לעקוב אחר ערכי המשתנים בתכנית
כדי לבדוק תפקודה התקין וכדי למצוא סיבות לבאגים ולפתור אותם.
ב. טבלת המעקב תכיל עמודות (כמספר המשתנים בתכנית) ועוד עמוד אחת עבור הפלט.
ג. בספר מופיעה עמודה נוספת הנקראת 'הוראות לביצוע'. אין צורך להשתמש בעמודה זו בטבלאות המעקב
שתצרו בהמשך. מטרתה להקל על קוראי הספר.
ד. באופן עקרוני, כל ערך חדש למשתנה כלשהו, יירשם בטבלת המעקב בשורה חדשה.
אבל, כאשר בעמודה הראשונה יש משתנה בשם out1 ובעמודה השנייה משתנה בשם out2, והתכנית
מבצעת השמה ל- out1 ולאחר מכן ל- out2, ניתן לרשום את ערכיהם באותה השורה בטבלת המעקב, וזאת
כיוון שכיוון הקריאה שלה הוא משמאל לימין, וזה מתאים לציר הזמן או לסדר הפעולות שהיה בתכנית.
כאשר אותו משתנה, בהמשך התכנית, מקבל ערך שונה: הערך השונה יירשם תמיד בשורה שמתחת, כדי
לשמור על ההבנה של קורא הטבלה לאופן הכרונולוגי של שינוי ערכי המשתנים במשך ריצת התכנית.
ה. ראו דוגמה בעמ' 60. נרחיב על כך בהמשך.
לבית
1. קראו עמ' 58-59 על אופרטורים מיוחדים - קיצורי דרך. וודאו הבנה.
2. קראו ע' 60 (טבלת מעקב) וודאו הבנה.
3. עברו וודאו הבנה של כל הבעיות הפתורות שבין עמ' 57-64.
4. בצעו את כל התרגילים שבין עמ' 57-64.
5. הערה: תלמיד המעוניין לכתוב ישירות על הספר, לא יוכל להחזירו בסיום השנה לספריה,
וישלם עבורו, דעו שגם זו אפשרות. מה עדיף מבחינתכם? לשיקולכם.
מדוע לא?
א. לא תקבלו החזר כספי.
מדוע כן?
א. קל יותר להכין שיעורי בית של השלמת טבלאות מוכנות בספר.
ב. קל יותר לתקן טעויות בספר, כפי שיתגלו לאורך השנה, ולתקנן במקום המתאים.
ג. קל ומהיר יותר לרשום הערות המורה הנוגעות לדבר מה הכתוב בספר, בדיוק במקום הנכון.
ד. קל ומיידי לסמן נושאים שתרצו לשאול לגביהם בכיתה.
ה. הספר עם הערותיכם יוכל לשמשכם גם בשנים הבאות בעת שתרצו להיזכר בדברים, שכן
כל תוכנו רלוונטי לבחינת הבגרות.
ו. ההשקעה בעצמכם היא החשובה ביותר. יתכן יחלק מהתלמידים יחשבו שעלות הספר היא השקעה
משתלמת בתמורה ליתרונות שצויינו. לגיטימי ואפשרי לבחור כך או אחרת, כל תלמיד על פי העדפותיו
בנושא זה.
1. חזרה וש.ב: ומענה על שאלות לגבי ש.ב.
2. אופרטורים כקיצורי דרך
ראו הקוד הבא לדוגמא:
int x = 5;
Console.WriteLine(x) //5 הסבר: הוצהרה וקיבל השמה של הערך 5 בשורה הקודמת
Console.WriteLine(x++) //5 .ההסבר: קודם שולח את איקס לפעולת ההדפסה ואז מעלה ערכו ב- 1
Console.WriteLine(x) //6 הסבר: ערכו של איקס עלה ב- 1 בסיום הפעולה הקודמת ולכן זה ערכו החדש
//; התיאורים שלהלן מתייחסים לשלב בו הקוד שלה שורה הגיע לסיומה, לסימן נקודה-פסיק
int y = 50; //y is 50
y++; //y is 51
Console.WriteLine(y); //הסבר: יודפס 51 כיוון שבסיום השורה הקודמת ערכו עלה ב- 1
Console.WriteLine(y++); //הסבר: ערכו המקורי של וואי, שהוא 51, יישלח להדפסה, ולאחר מכן יעלה ל- 52
Console.WriteLine(y); //יודפס ערכו הנוכחי של וואי, שהוא עכשיו 52
Console.WriteLine(y--); //יישלח להדפסה ערכו הנוכחי של וואי, שהוא 52. בסיום השורה ערכו ירד ל- 51
Console.WriteLine(y); //51
y--; //50
Console.WriteLine(y); //50
y+=0;
Console.WriteLine(y); //50
y+=1;
Console.WriteLine(y); //51
y+=2;
Console.WriteLine(y); //53
y = y * 2;
Console.WriteLine(y); //106
y = y / 2;
Console.WriteLine(y); //53
y *= 2;
Console.WriteLine(y); //106
y /= 2;
Console.WriteLine(y); //53
3. טבלת מעקבא. מטרתה לאפשר למתכנת לעקוב אחר הקורה בתכנית, שורה אחר שורה, לעקוב אחר ערכי המשתנים בתכנית
כדי לבדוק תפקודה התקין וכדי למצוא סיבות לבאגים ולפתור אותם.
ב. טבלת המעקב תכיל עמודות (כמספר המשתנים בתכנית) ועוד עמוד אחת עבור הפלט.
ג. בספר מופיעה עמודה נוספת הנקראת 'הוראות לביצוע'. אין צורך להשתמש בעמודה זו בטבלאות המעקב
שתצרו בהמשך. מטרתה להקל על קוראי הספר.
ד. באופן עקרוני, כל ערך חדש למשתנה כלשהו, יירשם בטבלת המעקב בשורה חדשה.
אבל, כאשר בעמודה הראשונה יש משתנה בשם out1 ובעמודה השנייה משתנה בשם out2, והתכנית
מבצעת השמה ל- out1 ולאחר מכן ל- out2, ניתן לרשום את ערכיהם באותה השורה בטבלת המעקב, וזאת
כיוון שכיוון הקריאה שלה הוא משמאל לימין, וזה מתאים לציר הזמן או לסדר הפעולות שהיה בתכנית.
כאשר אותו משתנה, בהמשך התכנית, מקבל ערך שונה: הערך השונה יירשם תמיד בשורה שמתחת, כדי
לשמור על ההבנה של קורא הטבלה לאופן הכרונולוגי של שינוי ערכי המשתנים במשך ריצת התכנית.
ה. ראו דוגמה בעמ' 60. נרחיב על כך בהמשך.
לבית
1. קראו עמ' 58-59 על אופרטורים מיוחדים - קיצורי דרך. וודאו הבנה.
2. קראו ע' 60 (טבלת מעקב) וודאו הבנה.
3. עברו וודאו הבנה של כל הבעיות הפתורות שבין עמ' 57-64.
4. בצעו את כל התרגילים שבין עמ' 57-64.
5. הערה: תלמיד המעוניין לכתוב ישירות על הספר, לא יוכל להחזירו בסיום השנה לספריה,
וישלם עבורו, דעו שגם זו אפשרות. מה עדיף מבחינתכם? לשיקולכם.
מדוע לא?
א. לא תקבלו החזר כספי.
מדוע כן?
א. קל יותר להכין שיעורי בית של השלמת טבלאות מוכנות בספר.
ב. קל יותר לתקן טעויות בספר, כפי שיתגלו לאורך השנה, ולתקנן במקום המתאים.
ג. קל ומהיר יותר לרשום הערות המורה הנוגעות לדבר מה הכתוב בספר, בדיוק במקום הנכון.
ד. קל ומיידי לסמן נושאים שתרצו לשאול לגביהם בכיתה.
ה. הספר עם הערותיכם יוכל לשמשכם גם בשנים הבאות בעת שתרצו להיזכר בדברים, שכן
כל תוכנו רלוונטי לבחינת הבגרות.
ו. ההשקעה בעצמכם היא החשובה ביותר. יתכן יחלק מהתלמידים יחשבו שעלות הספר היא השקעה
משתלמת בתמורה ליתרונות שצויינו. לגיטימי ואפשרי לבחור כך או אחרת, כל תלמיד על פי העדפותיו
בנושא זה.