בכיתה
1. מהו משתנה
2. משתנה מטיפוס מחרוזתי (string)
הצהרה והשמת ערך:
4. קלט מהמשתמש
קליטת ערך מהמשתמש, בזמן ריצת התכנית, למשתנה מחרוזתי (string):
1. מהו משתנה
2. משתנה מטיפוס מחרוזתי (string)
הצהרה והשמת ערך:
string name = "Ran Kirzon";
3. שמות משתנים - חוקי ומשמעותי, חוקי תחבירית בלבד, שגוי
חוקי ומשמעותי: firstName, userName, name
חוקי רק תחבירית: LastName, Firstname (אך לא מתודולוגית)
חוקי ולא משמעותי: x, st, abc
שגוי תחבירית: 1userName, priceIn$, percentage%OfPrice
הערות לגבי שמות משתנים:
א. אסור ששם משתנה יתחיל בספרה.
ב. שם משתנה יכול להתחיל באות אנגלית או בקו-תחתי
ג. שם משתנה יכול להכיל אותיות באנגלית (גדולות/קטנות), ספרות, קו-תחתי, קו-אמצעי
ד. ב- #C כותבים שמות משתנים בשיטת "הגמל": כאשר שם המשתנה מורכב משתי מלים
או יותר, המלה הראשונה מתחילה באות קטנה, כל מלה נוספת נכתבת ברצף ומתחילה באות גדולה:
firstName, misterK, discountPercent-Printer9025, vatRate, hourRate, dollarRate
4. קלט מהמשתמש
קליטת ערך מהמשתמש, בזמן ריצת התכנית, למשתנה מחרוזתי (string):
string name = Console.ReadLine();
5. פלט למשתמש
מתן הודעה ברורה למשתמש (ידידותית / מנחה) בטרם הוא מתבקש לבצע קלט לתכנית:
Console.WriteLine("Enter full name: ");
string name = Console.ReadLine();
6. משתנה מטיפוס שלם (int)
א. יכול להכיל מספרים שלמים בטווח:
א. יכול להכיל מספרים שלמים בטווח:
-2,147,483,648 to 2,147,483,647
ב. לא יכול להכיל תוכן מחרוזתי, לא יכול להכין מספרים ממשיים (עשרוניים):
int students = "five";
int cost = "3";
int price = 3.5;
int total = 3.0;
7. הצהרה על משתנה מטיפוס שלם:
תיראה כך:
תיראה כך:
int userAge = 0;
אך לא כך:
int students;
8. אתחול משתנה - עמ' 58:
כאשר מצהירים על משתנה,חובה לבצע גם השמה, כלומר לתת ערך כלשהו:
כאשר מצהירים על משתנה,חובה לבצע גם השמה, כלומר לתת ערך כלשהו:
(רצוי לתת למשתנה מספרי את הערך 0 אם לא ידוע בזמן ההצהרה על ערכו)
int cost = 0;
int cost;
9. קליטת ערך מספרי מהמשתמש:
Console.WriteLine("Enter your age: ");
userAge = int.Parse(Console.ReadLine() );
10. שימוש במשתנה מטיפוס מספר שלם (int) בתכנית:
Console.WriteLine("Your age is: {0}", userAge);
Console.WriteLine("Next year your age will be: {0}", (userAge+1) );
לבית
1. קלט מהמשתמש + הדפסת הודעה
כתבו תכנית הקולטת את שם המשתמש, את גיל המשתמש ואת ציון המשתמש.
כתבו תכנית הקולטת את שם המשתמש, את גיל המשתמש ואת ציון המשתמש.
התכנית תדפיס את ההודעה הבאה, בתלות בקלט מהמשתמש, לדוגמה:
Welcome Moshe, your age is 16 and your mark is 90.
2. קלט מהמשתמש, הדפסת תוצאה לאחר חישוב
כתבו תכנית הקולטת כמות של תלמידים היוצאים לטיול. מכיוון שאנו רוצים להזמין אוטובוסים עם
מספיק מקום, גם במקרה בו תלמידים נוספים החליטו שהם מגיעים לטיול, יש להדפיס שמספר
התלמידים הוא גדול ב- 10 ממה שנקלט מהמשתמש. לדוגמה, אם נקלט 50, יודפס:
כתבו תכנית הקולטת כמות של תלמידים היוצאים לטיול. מכיוון שאנו רוצים להזמין אוטובוסים עם
מספיק מקום, גם במקרה בו תלמידים נוספים החליטו שהם מגיעים לטיול, יש להדפיס שמספר
התלמידים הוא גדול ב- 10 ממה שנקלט מהמשתמש. לדוגמה, אם נקלט 50, יודפס:
Console.WriteLine("Number of students is: " + (students + 10) );
3. קלט מהמשתמש, הדפסת תוצאה לאחר חישוב
כתבו תכנית הקולטת אורך ורוחב של מלבן (למשתנים בעלי שם משמעותי, כמו length ו-
כתבו תכנית הקולטת אורך ורוחב של מלבן (למשתנים בעלי שם משמעותי, כמו length ו-
width) ומדפיסה את שטח המלבן ואת היקפו. לדוגמה, אם רוחב המלבן הוא 3 ואורכו הוא 4,
יודפס ששטחו 12 והיקפו 14.המלצה לשמות משתנים משמעותיים - היקף באנגלית: perimeter,
שטח: area.
בשיעורים הבאים**:
יודפס ששטחו 12 והיקפו 14.המלצה לשמות משתנים משמעותיים - היקף באנגלית: perimeter,
שטח: area.
בשיעורים הבאים**:
- חזרה: משתנים מטיפוס string ו- int עמ' 49
- העשרה: משתנים נוספים מטיפוס שלם: *byte*, short*, long עמ' 50
- לימוד: משתנים מטיפוס ממשי: float*, double עמ' 50
- לימוד: משתנה תווי: char - עמ' 50
- העשרה: גודל משתנה בזיכרון - בהתאם לטיפוס שלו
- לימוד: תוים ומחרוזות - טבלת ASCII וטבלת Unicode עמ' 51
- תרגול: שימוש בטיפוס שלם, ממשי ותווי
- לימוד: קלט מספר שלם למשתנה מטיפוס ממשי עמ' 52
- הסבר: חישובים1 - חישוב בשורת ההדפסה - הוראות פלט עמ' 53
- הסבר: חישובים2 - שימוש במשתנים לשמירת חישובי ביניים
- לימוד: הוראות השמה וסדר קדימויות עמ' 54-55
- לימוד: המרה בשורת הקוד בין טיפוס לטיפוס (casting) עמ' 55-56
- הסבר: מקרים בהם נחוצה המרה
- פתרון: (משותף בכיתה) ניתוח בעיות פתורות ומשתנה לשמירת ממוצע עמ' 57
- הסבר: פתרון בעיות במספר דרכים עמ' 58
- לימוד: אופרטורים מיוחדים - קיצורי דרך עמ' 58
- פתרון: (משותף בכיתה) בעיות פתורות עמ' 59-60
- תרגול: בנושא משתנים עמ' 65
- לימוד: טבלת מעקב עמ' 60
- תרגול: בנושא משתנים, הוראות קלט, הוראות פלט, הוראות השמה, תר' 3-4 עמ' 62-63
* לצורך לימוד גודל טיפוס בזיכרון, לא יהיו בשימוש שוטף במהלך המגמה.
** במידה ובחוברות שלכם מספורי העמודים שונים, נתאם אותם בכיתה.
** במידה ובחוברות שלכם מספורי העמודים שונים, נתאם אותם בכיתה.